Unelmien työpäivän webinaari

Yksi elämä järjesti yhteistyökumppaneidensa Work Goes Happyn ja Elixirin kanssa Unelmien työpäivänä 5.10. työhyvinvointiaiheisen webinaarin, jossa oli mukana joukko kiinnostavia asiantuntijoita keskustelemassa stressin hallinnasta, vuorovaikutuksesta, hyvästä unesta, terveellisestä lounasruokailusta ja liikunnasta. Webinaarin juonsi jalapalloilija Tero Karhu. 

Katso webinaarisisällöt maksutta

Kuinka yösi nukuitkaan? Vilma Lammi

Mistä virtaa työyhteisöön? Jaana Hautala

Nouse ylös aina kun voit! Harri Helajärvi

Empatiaa ja vuorovaikutusta. Camilla Tuominen

Lounaasta virettä työpäivään. Marjaana Lahti-Koski

Lämmittelyt ja loppuverrettelyn piti Tero Karhu

Webinaarin juontajana toimi Tero Karhu. Tero on työhyvinvoinnin puolestapuhuja ja rohkaisija, joka ammentaa kokemuksensa toimittajatyön lisäksi jalkapallourastaan. Miten rakentaa toimiva joukkue? Miten uskaltaa olla oma itsensä? Miten uskaltaa mokata? Tero haastaa meitä avaamaan omia lukkojamme.

"Onnistumisen suurin este on pelko epäonnistumisesta. Yli 10 vuotta ammattijalkapalloilijana ja toimittajana ovat kuitenkin opettaneet minulle, että pienillä asioilla mahdottoman voi kääntää mahdollisuudeksi."

Pienet teot tuovat liikunnan työhön ja arkeen 

Kuinka yösi nukuitkaan?

Uni on yksi terveyden peruspilareista. Hyvä uni "pesee ja ravitsee" aivot, parantaa suorituskykyä ja edesauttaa positiivista mielialaa. Aivojen lisäksi myös muu elimistö tarvitsee unta: uni tasapainottaa immuunijärjestelmää, ylläpitää sydänterveyttä ja auttaa painonhallinnassa.

FT Vilma Lammi kertoo puheenvuorossaan unen yhteydestä terveyteen ja työssä suoriutumiseen. Vilma antaa myös vinkkejä hyvästä unesta huolehtimiseen.Vilma Lammi on väitellyt Tarja Porkka-Heiskasen Sleep Team Helsinki -unitutkimusryhmästä Medicumista Helsingin yliopistosta.

"Sanotaan että kuolema kuittaa univelat, mutta huonosti nukkumalla saattaa päätyä tilille jo aiemmin. Positiivisemmin käännettynä hyvin nukkumalla saattaa pidentää ikää, ja ainakin elämänlaatua."

Laadukas työ vaatii laadukkaat unet
 

Mistä virtaa työyhteisöön?

Stressaantuneena ajatukset voivat kiertää kehää, olo on kireä eivätkä voimat tunnu riittävän. Jaana Hautala on kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin vahva puolestapuhuja. Hän tuo rohkeutta ja uudenlaista näkemystä kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin kehittämiseen.

Yritys- ja mentaalivalmentaja Jaana on myös NPL-kouluttaja sekä tietokirjailija. Syksyllä ilmestyvä kirja "Selkäkipu ja mielen voima" koskettaa lähes kaikkia. Kirjassa on vinkkejä parempaan työkuntoon liikkeen, palautumisen ja mielen taitojen avulla.

"Tänä päivänä itsensä johtamisen taidot korostuvat. Autan ihmisiä löytämään piilevät voimavarat ja henkisen suorituskyvyn. Tietoisuus- ja mielentaidot tuovat parempaa palautumista ja stressinhallintaa. Näitä työelämätaitoja meidän kaikkien kannattaisi kehittää."

Pienillä pysähdyksillä kiireen kampittajaksi
 

Pienikin nousu kannattaa! 

Harri Helajärvi haluaa viestiä elämäntavoista ja niihin positiivisella tavalla vaikuttamisesta tutkittuun tietoon perustuen - mutta innolla ja pilke silmäkulmassa. Harrin tavoitteena on lisätä liikettä arkeen ja kannustaa ihmisiä pitämään itsestään parempaa huolta.

Harri Helajärvi on lääketieteen tohtori, joka on tutkinut liikunnan, liikkumattomuuden ja runsaan istumisen vaikutuksia terveyteen. Harri työskentelee myös urheilijoiden kanssa heidän terveyttään edistäen, mutta haluaa erityisesti parantaa kaiken kansan terveyttä ja hyvinvointia.

"Opettelen itsekin pitämään itsestäni parempaa huolta, mutta uskon, että voin ajatuksillani - ja jo oppimillani asioilla - auttaa muitakin..."

Pylly ylös penkistä! Vähennä runsaan istumisen riskejä lisäämällä liikettä työpäivään.

Empatiaa ja vuorovaikutust

Camilla Tuominen puhuu paljon tunnealystä. Camillan kaiken tekemisen ytimessä on intohimo opettaa ihmiset ymmärtämään ja johtamaan tunteita: omia tai muiden tunteita, kotona, tiimin kanssa, myynnissä tai vaikka asiakaskohtaamisissa.

Camilla Tuominen on kirjailija, kuvittaja sekä tunnestartup-yrityksen toimitusjohtaja ja yksi perustajista. Camillan on sanottu olevan renesanssi-ihminen - ihminen, jolla on paljon eri kiinnostuksen kohteita ja taitoja - ja hän hyödyntää niitä kaikkia minne ikinä hän meneekään. 

"Psykologinen turvallisuus on paras tiimejä yhdistävä tekijä."

Camilla Tuominen puhui webinaarissa Katri Saarikiven tilalla. 

Katri Saarikivi: Työhyvinvoinnissa hymy ja vilpitön kehu vievät pitkälle

Katri Saarikivi tutkii työssään tarkkaavaisuuteen, empatiaan ja hyvään vuorovaikutukseen liittyviä aivomekanismeja. Erityisenä kiinnostuksen kohteena on se, millä tavalla mekanismit toimivat netin yli tapahtuvassa vuorovaikutuksessa. Katri johtaa The NEMO Projectin tutkimustoimintaa Kognitiivisen aivotutkimuksen yksikössä, Helsingin yliopiston lääketieteellisessä tiedekunnassa.

Lounaasta virettä työpäivään 

Mikä merkitys on lounaalla tai välipaloilla? Voiko perjantaisin irrotella?

FT Marjaana Lahti-Koski on Sydänliiton terveysjohtaja. Hän on myös kansanterveystieteen dosentti, THL:n joukkoruokailun kansallisen ohjausryhmän jäsen, Valtion ravitsemusneuvottelukunnan jäsen sekä lihavuuden ehkäisyn asiantuntija. Marjaana kannustaa tekemään konkreettisia pieniä valintoja arjessa. Esimerkiksi Sydänmerkki-tuote tai -lounas on aina parempi vaihtoehto.

"Perintötekijöilleen ei mitään voi, mutta omilla elintavoillaan voi merkittävästi vaikuttaa omaan terveyteensä ja hyvinvointiinsa."